Ôªø Amanda -

Frågestund 2- Del 2

Anonym:

Finns det många snygga killar där du bor, någon du faller lite extra för:)?

Haha believe it or not men det finns faktiskt en hel del snyggingar här!!! Kanske, kanske inte.. vem vet!

 

Emma:

Kom in på din blogg helt random men glad att jag hittade hit! Kanske ställer frågor som redan är besvarade men men that's life!

-Hur gammal var du när du flyttade?

-Varför flyttade inte hela familjen med?

-Var det ett svårt beslut att ta eller nappade du direkt?

-Åker du hem till Sverige ofta?(vet ju dock inte hur länge du bot där men..)

-Fanns det någon svensk skola där eller var det bara att go with the flow och bli hur grym på engelska som helst?

-Hur fick din pappa jobbet/varför skulle han inte jobba kvar i sverige?

-Hur skönt på en skala 1-10 är det att vara brun året om? (för det snöar väl inte?)

-Vem/vilka är din bästa vän/vänner här och hemma i Sverige?

-Är du intresserad av någon just nu?

Jädrar det blev en hel del frågor men vad är en frågestund till för om inte för att informera oss nyfikna? haha ha det gött!

- Jag var 4 år gammal när jag flyttade utomlands för första gången, till Dubai då! Men 16 när jag flyttade till Qatar om det är det du menar.

- Till Dubai så flyttade alla med :) Men krångel med skolan här i Qatar ställde till det för min lilla syster, och eftersom hon fortfarande måste plugga (hon kan ju inte gå och bara yra runt utan att gå i skolan) så fick självklart mamma stanna med henne I Sverige. Men vi håller på att lösa detta så det är lugna puckar :)

- Jag nappade direkt!! Känner ju att jag hör mer hemma i mellanöstern, eller utomlands över huvudtaget.

- Ja, jag åker till Sverige i ungefär 2-3 månader varje sommar. Kanske kan bli någon vinter någon gång också.

- I Dubai så börjar man skolan när man är 4 år gammal, så jag började bara direkt. Det är ju enklare att lära sig språk när man är yngre, så efter 6 månader så klarade jag mig toppen!

- Sedan vi flyttade till Dubai så har min pappa aldrig jobbat i Sverige hahaha! Han fortsätter att göra business här nere nu.

- Haha man blir faktiskt blek här också.. Nu under vintern så är det runt 10 grader på morgonen och kanske 17-19 på dagen. Jag vet att ni inte tycker att det låter kallt (svensk sommar ju!!) men blåsten gör att det känns myyyycket kallare än vad det egentligen är, plus att man är vanare vid att det känns varmare haha. Men för att svara på din fråga så får jag säga att vädret här är värd en 8a eftersom det är mycket kallare än Dubai!!

- Jag är så lycklig som har en himla massa fina vänner i Sverige!!

- Hahaha who knows…

Lisa:

Förstår eller talar du arabiska?

Jag kan läsa arabiska helt okej-igt bra. Var mycket bättre förut, när jag bodde i Dubai, då jag pluggade det i skolan, men jag kan hysfat bra nu i alla fall! Sen kan jag ju små viktiga fraser och så.. Mest sådana som man absolut aldrig nåååågonsin får säga till någon, men men haha!

 

Johanna:

Hej Amanda!!! Måste börja med att säga att du är så himla fin och jag hoppas du har det kalas där nere! :D

1. Vad vill du bli när du blir stor? (Hej på dig standardfråga!!)

2. Att alltid ha en stor buse i näsan som du måste pilla på hela tiden eller att åka rullskidor vart du än ska?

3. Dejta sibareklamsfabian eller robert pattinson?

4. Vad saknar du mest i Sverige?

Tack och hej leverpastej!!

Hej Johanna!! Tack så hemskt mycket, men ska du säga din busstolle!!! Jag hoppas att du har det toppen, och jag längtar efter att få läsa om din roliga tripp som drar igång snart ;)

1. Haha har ju funderat på journalist som sagt, men nu börjar jag bli lite osäker.. Men det skulle ju vara helt bananas crazy bra om jag fick ett jobb där man får resa oändligt mycket! Då hade jag mått riktigt bra!!

2. Nu blev det riktigt jobbigt här.. Jag får säga rullskridskor då, kanske kan vara lite kul att rulla omkring överallt haha.. ett tag i alla fall!

3. Sibareklamsfabian, och vi skulle mysa tillsammans i en låda hihi

4. Självklart min familj och vänner, men annars LÖSGODIS!!! Och svensk pizza…. Ååååååhhh. Dock så blir jag ju inte lika tjock här istället då, hehe.

 

N:

Känner du att du har fått mer förståelse för muslimer då du lever i ett msulimskt land?:)

Ja självklart känner jag det!! Tror att dem flesta som inte tycker om muslimer inte försöker att förstå sig på värför dem är så dem är, och det är riktigt synd, för det är ingenting fel på dem alls :) Hur trevliga som helst, känner mig mer hemma hos dem än hos svenskar nästan!

 

Emma:

Har jag fattat det rätt när jag antar att du/ni har bott utomlands större delen av ditt liv? Och till frågan... Hur kommer det sig att du skriver/talar flytande svenska? När bor ni i Sverige? Haha lite konstig fråga kanske men.. Hoppas du förstår! :)

Ja, jag flyttade till Dubai med min familj när jag var 4 år gammal, och bodde sedan där i 11 år! Så det är Dubai jag anser som hemma. Mamma och pappa var alltid väldigt noggranna med att vi skulle prata svenska hemma, och så fick vi läsa lite svenska böcker osv. Så därför kan vi svenska haha. Vi är i Sverige varje sommar i ungefär 2-3 månader!

 

Jonathan:

Hallå Amanda!! Jag undrar om det finns något du saknar med Sverige när du bor i Qatar, och något du saknar med Qatar när du är i Sverige? I så fall vad?

Hej du Jonathan!! Ja absolut, det finns det verkligen. När jag är i Qatar så saknar jag som sagt min familj och vänner mest av allt, och förutom svensk pizza och godis så saknar jag potatis sallad gryyyyymt mycket. Jag saknar dill och gräslök chips, goda jordgubbar. Jag saknar lugn traffik och jag saknar att man kan promenera till de flesta ställena i Sverige.

Sen när jag är i Sverige så saknar jag/kommer att sakna mina vänner, VÄRMEN, all underbar mat här: indisk, arabisk, thai, marockansk, indonesisk, osv. Sen så saknar jag alltid hur trevliga och sociala människor är här, hälsar på varann utan att ens ha sett varandra förut, ler åt alla, kan gå upp och bara börja en konversation sådär helt randomly. Det tycker jag om, och tycker inte att det händer speciellt mycket i Sverige…

Anonym:

Förresten, ditt hår- tell me about it. Gör du nått speciellt med det, plattar eller fönar eller något sånt, eller borstar du bara? :) väldigt nice

Ojdå, tack så hemskt mycket!! Men nej jag gör ingenting alls speciellt med det. Det är naturligt så rakt vilket det både finns för och nackdelar med tycker jag! Så jag borstar det bara, kanske blåser håret någon gång efter jag duschat (mest till fest) om jag vill få lite volym i det, men tycker att det är onödigt att slita ännu mer på det. Vattnet här är nämligen jätte hemskt för håret, man märker hur mycket mer hår man tappar här till exempel, än i Sverige. Därför försöker jag att behandla mitt hår väldigt ”snällt” haha.

 

Anonym:

Hur är skolan i Qatar jämfört med Sverige?

Här är det tiotusen gånger mer disciplin, och man har hundra miljarder mer gånger respekt för lärarna vilket är någonting jag verkligen gillar. Det är otroligt mycket plugg, runt 3-6 timmars läxa efter skolan varje dag, utan att överdriva. Sen så är ju inte systemet alls likadant eftersom jag går på en internationell amerikansk high school, så där finns det ju bara en hel lista med olikheter…

 

ANNA:

var jobbar du nu?

Har jobbat som modell sedan jag var 6 år gammal så när jag skrev att jag jobbade ett tag sen så var det på ”Qatar Motorshow.” Det är en bil mässa där jätte många märken har utställning av sina bilar, med modeller som står brevid och i princip ”lockar” dit potentiella kunder (gamla rika sheiker/gubbar).

 


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihÜg mig?

Trackback